Biblioteka TEA
Scenariusz zajęć
Moja historia
Ćwiczenie odwołuje się do osobistych wspomnień, na podstawie których możemy przeanalizować składowe elementy sytuacji dyskryminacji w kontekście szkolnym (przemoc rówieśnicza). Ćwiczenie zwiększa wrażliwość i gotowość uczestników i uczestniczek zajęć do reagowania na krzywdzące zachowania z perspektywy świadka / świadkini.
Scenariusz powstał na podstawie ćwiczenia „Moja historia” Marty Abramowicz pochodzącego z publikacji „Jestem gejem, jestem lesbijką – komu mogę o tym powiedzieć”, Marta Abramowicz, Agnieszka Bratkiewicz, Kampania Przeciw Homofobii, 2005. Adaptacja scenariusza do zajęć edukacyjnych online: Magdalena Chustecka.
45 minut
- Kwestionariusz on-line „Moja historia” (Załącznik 1).
Instrukcja do scenariusza:
Cofnij się w czasie do minionych lat. Spróbuj poszukać w swojej pamięci taką osobę ze swojego otoczenia, która była z jakichś powodów gorzej traktowana przez otoczenie, którą coś wyróżniało, która była inna lub była postrzegana jako inna. [Tutaj horyzont czasowy zależy od charakterystyki wiekowej grupy, z jaką pracujesz. Jeżeli pracujesz z nastolatkami ze szkoły podstawowej – wskaż na okres przedszkolny i wczesnoszkolny. Jeżeli pracujesz z młodymi dorosłymi – poproś o cofnięcie się do czasów szkoły podstawowej i szkoły średniej.]
Spróbuj sobie przypomnieć tę sytuację ze szczegółami. Jak miała na imię ta osoba? Jak wyglądała? Czym się wyróżniała? Jak zachowywali się wobec niej koleżanki i koledzy?
Spróbuj wejść na moment w skórę tej osoby i zobaczyć świat tak, jak ona go mogła widzieć. Spróbuj dokończyć poniższe zdania w pierwszej osobie. Nie podawaj nazwiska tej osoby, a tylko imię lub inicjały.
Uczeń_uczennica:
- Zna pojęcie „przemocy rówieśniczej”.
- Dostrzega, że dyskryminacja może być powiązana z mechanizmem przemocy, także rówieśniczej.
- Zwiększa umiejętność identyfikowania zjawisk związanych z dyskryminacją i przemocą rówieśniczą w swoim otoczeniu.
- Kształtuje empatię w stosunku do osób, które doświadczają dyskryminacji i przemocy rówieśniczej.
- Zwiększa swoją uważność i gotowość do reagowania na krzywdzące zachowania z pozycji świadka_świadkini.
1. Rozpocznij lekcję od przedstawienia celów zajęć. Zapowiedz, że dzisiejsze zajęcia zaczniemy od wspomnień, a w ich odtworzeniu pomoże nam kwestionariusz „Moja historia”. Będziemy sięgać pamięcią do tych historii, w których jakiś nasz rówieśnik_ rówieśniczka był_była z jakichś powodów inaczej traktowany_traktowana przez otoczenie, coś ją wyróżniało, była inna lub była postrzegana jako inna. Zaprezentuj kwestionariusz (Załącznik 1) na współdzielonym ekranie i omów jego poszczególne części. (15 min)
Najważniejszą częścią tej instrukcji są dwa punkty:
- Osoby uczestniczące nie powinny opisywać własnych doświadczeń dyskryminacji i przemocy rówieśniczej. Stąd prośba o przywołanie w pamięci osoby ze swojego otoczenia.
- Osoby uczestniczące opisują sytuacje, które miały miejsce w przeszłości.
- Upewnij się, że każda osoba ma dostęp do kwestionariusza (link możesz wysłać wszystkim osobom uczestniczącym na chacie). Podkreśl, że opisy tych sytuacji nie będą prezentowane na forum, a każda osoba będzie mogła opowiedzieć z tych historii tyle, na ile sama się zdecyduje. Nikt też nie będzie oceniał czy osoby uczestniczące zachowywały się w tych sytuacjach dobrze czy źle. Następnie zapowiedz, że na pracę indywidualną z kwestionariuszem będzie przeznaczone 10 minut.
2. Powróć do pracy na forum. Poproś o zapisanie gdzieś na boku lub zapamiętanie z jaką emocją kończą tę aktywność. (5 min)
Zapytaj uczestniczki i uczestników:
- Łatwo czy trudno było przypomnieć sobie taką osobę i historię?
- Jak się czujecie? Jak możecie nazwać emocje, które towarzyszą wam teraz i towarzyszyły w trakcie przywoływania sobie w pamięci tych sytuacji? Z czego wynikają te emocje?
Przywołaj, że powszechność takich doświadczeń może rodzić przygnębienie [wielokrotnie przeprowadzałam to ćwiczenie w zróżnicowanych grupach i nigdy nie zdarzyło się, żeby zabrakło historii do omawiania – przyp. red.]. Celem tego ćwiczenia nie jest jednak wywołanie złego nastroju, ale analiza mechanizmu, który prowadzi do przemocy rówieśniczej i dyskryminacji. Taka analiza pozwoli nam zebrać wiedzę oraz siły, aby przeciwdziałać takim historiom w przyszłości.
3. Zaproś uczniów_uczennice do pracy w 3- lub 4-osobowych podgrupach. (15 min)
Zadaniem podgrup będzie podzielenie się przywołanymi sytuacjami (z zachowaniem zasady dobrowolności, poufności i nie oceniania) oraz dyskusja wokół poniższych wątków:
- Czy widzicie podobieństwa w przywoływanych historiach? Czy waszych bohaterów i bohaterki coś łączyło? Jakie to podobieństwa? Czy to samo je wyróżniało? Czy to samo je spotykało?
- Kto zachowywał się w stosunku do bohaterki krzywdząco lub niesprawiedliwie? Czy była to jedna osoba czy grupa, rówieśnicy czy ktoś dorosły?
- Czy próbowaliście zareagować na takie traktowanie tej osoby, przerwać sytuację lub wesprzeć bohatera_bohaterkę swojej opowieści?
- Jak zachowywała się i reagowała reszta, która obserwowała te sytuacje? Czy dorośli (nauczyciele i nauczycielki, jeśli sytuacja miała miejsce w szkolnej społeczności) podejmowali próbę przerwania tej sytuacji? Co konkretnie robili? Czy to działało?
- Jak to wpływało na poczucie bezpieczeństwa, samopoczucie oraz możliwości nauki tej osoby? Jak wpłynęło lub mogło to wpłynąć na przyszłość tej osoby?
Uwaga! W trakcie pracy w podgrupach zajrzyj do każdego pokoju, aby upewnić się, jak przebiega praca i czy osoby uczestniczące nie potrzebują wsparcia. Zanim osoby zostaną przekierowane do pokojów możesz także pokazać, jak w danej aplikacji wysłać do uczniów_uczennic powiadomienie, że potrzebują pomocy.
4. Zaproś uczniów_uczennice do powrotu na forum grupy. Koniecznie zadbaj o to, aby osoby „wyszły ze swojej roli” (poproś, aby każdy powiedział na głos swoje imię i miejsce przebywania, na przykład „Jestem Ilona, chodzę do klasy 8c i rozmawiam teraz z Wami z mojego dużego pokoju”, lub zaproponuj, aby każdy stanął przed swoim urządzeniem ekranowym, symbolicznie otrzepał się z tej historii jak pies wytrzepuje się po wyjściu z wody i wypowiedział na głos swoje imię.
5. Podsumuj najważniejsze wątki tego doświadczenia (5 min).
- Przemoc, w tym przemoc rówieśnicza i dyskryminacja to powiązane zjawiska. O przemocy mówimy wówczas, „gdy ktoś silniejszy fizycznie lub psychicznie wyrządza krzywdę komuś słabszemu w sposób zamierzony, specjalnie. Cechą charakterystyczną przemocy jest nierównowaga sił między uczennicami_uczniami, intencjonalność i powtarzalność tego typu zachowań”[1].
- Przemoc i dyskryminacja mogą trwać tylko wówczas, jeśli świadkowie nie reagują. Jest to wspaniała informacja, bo to oznacza, że jeśli będziemy mieli i miały odwagę cywilną, aby reagować i jeżeli będziemy się uczyć jak to robić, to te sytuacje przestaną mieć miejsce.
6. Zapytaj, jak dzisiaj uczniowie_uczennice zachowaliby się, gdyby w kapsule czasu wrócili_wróciły do tamtych czasów? Czy zrobiliby_zrobiłyby coś więcej lub inaczej? Czy zaniechałyby jakiś działań?
Jeżeli masz możliwość dalszej pracy z tą grupą zapowiedz, że kolejne zajęcia będą poświęcone rozwijaniu umiejętności reagowania na dyskryminację i przemoc rówieśniczą (5 min).
7. Ćwiczenie to można rozszerzyć o dodatkowy moduł (kolejna godzina zajęć), w trakcie którego można podyskutować:
- Jakich reakcji na takie sytuacje młodzież oczekiwałaby od dorosłych, w tym od osób pracujących w szkole?
- W jaki sposób można reagować z pozycji rówieśnika_rówieśniczki – katalog możliwych rozwiązań i reakcji? (bardziej szczegółowe rozwinięcie punktu 6)
- O co powinniśmy zadbać w naszej klasie, w naszej szkole, aby nie dochodziło do takich sytuacji albo aby były one „dławione w zarodku”? Co konkretnie możemy zrobić jako zespół klasowy?
[1]Definicja pochodzi z podręcznika „Łańcuch dyskryminacji i przemoc w szkole. Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole”, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń [Źródło: https://um.warszawa.pl/documents/21449838/32802105/Antydyskryminacja_z-04.pdf/96bbccc1-3714-ac7b-e303-6fee305ed0d4?t=1634497736878]
Komentarz metodyczny
Cofnięcie się pamięcią do sytuacji dyskryminacji czy nawet przemocy nią motywowanej może być dla uczniów_uczennic trudnym doświadczeniem. Dodatkową trudność może sprawić formuła online (trudno czasami dostrzec, w jakiej kondycji emocjonalnej są osoby uczestniczące, jeśli mają one na przykład wyłączone kamery). Z tych powodów zalecamy szczególną uważność przy realizacji tego scenariusza. Nie powinien on być realizowany w sytuacji, jeśli grupa dopiero się zawiązała lub jeśli mamy wiedzę, że mają w niej miejsca wydarzenia o charakterze dyskryminacji i przemocy rówieśniczej lub któraś z osób uczestniczących obecnie doświadcza takiego traktowania.
Zadbaj o to, aby osoby mogły „wyjść z roli” dręczonych i wykluczonych osób.
Ważnymi zasadami w tym ćwiczeniu jest dobrowolność dzielenia się osobistymi historiami, poufność (historie nie są przekazywane dalej) oraz przekonanie, że nikt nie będzie oceniany za prezentowane historie, nawet jeśli uczeń_uczennica odgrywał_odgrywała w nich rolę osoby zachowującej się dyskryminująco i stosującej przemoc. Warto przywołać te zasady na początku aktywności oraz podkreślić, że sięgamy do takich zdarzeń, aby nauczyć się, co robić, aby nie dochodziło do nich w przyszłości.
Ćwiczenie warto poprzedzić innymi aktywnościami:
Scenariusz „Kto jedzie z nami w pociągu” pozwala utrwalić wiedzę, że w niektórych sytuacjach możemy zachować się dyskryminująco ze względu na to, jak postrzegamy inne osoby, jakimi posługujemy się stereotypami i jakie uprzedzenia kierują naszym działaniem.
Jeżeli pracujesz w cyklu zajęć – przeprowadź po tym scenariuszu kolejne ćwiczenia:
- „Jaki duży jest twój przywilej?” – aktywność pozwoli przejść z postrzegania dyskryminacji jako indywidualnych, sporadycznych sytuacji (poziom indywidualny, mikro) do strukturalnych konsekwencji objawiających się nierównościami społecznymi (poziom strukturalny, makro).
- Scenariusz „Dyskryminacja – i co mogę z tym zrobić?” – ćwiczenie dające wiedzę i narzędzia, w jaki sposób można zareagować na dyskryminujące zachowania z perspektywy świadka / świadkini.
Alternatywnie do tego ćwiczenia można także przeprowadzić inne aktywności:
- Scenariusz „Dyskryminacja czy nie?” – ćwiczenie omawiające definicję dyskryminacji, w którym nacisk jest położony na przekazanie wiedzy (a nie na uwrażliwienie, zmianę postaw i osobistą odpowiedzialność za takie sytuacje w naszym otoczeniu).
- Scenariusz „Cztery pozycje”.
Dodatkowe inspiracje
- „Jak radzić sobie z przemocą i dyskryminacją w szkole? Inspirator dla Nauczycielek i Nauczycieli. Część I”, Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń [LINK: https://um.warszawa.pl/documents/21449838/32802105/Antydyskryminacja_z-01.pdf/0e1e9587-271b-f182-cde4-e14d4298bfde?t=1634497736917]
- „Jak radzić sobie z bullyingiem i dyskryminacją w szkole? Vademecum dla uczennic i uczniów”, Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń [LINK: https://um.warszawa.pl/documents/21449838/32802105/Antydyskryminacja_z_DZIECI_online.pdf/eb0d304b-b4cc-3bff-a5d0-958a3ce13a22?t=1634497736851]
Więcej na ten temat
Zobacz także...
Scenariusz został stworzony w ramach projektu „Kalejdoskop Równości”, realizowanego przez Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.