Biblioteka TEA
Scenariusz zajęć
Dyskryminacja czy nie?
Celem ćwiczenia jest pokazanie oraz przedyskutowanie składowych elementów definicji dyskryminacji na konkretnych przykładach.
W scenariuszu znajdziesz dwie wersje quizu „Dyskryminacja czy nie?”:
- wersja podstawowa – dla nastolatków z klas VI-VII,
- wersja zaawansowana – dla młodzieży z VIII klasy szkoły podstawowej i ze szkół średnich oraz dla dorosłych.
Pobierz odpowiednią wersję quizu z załączników do tego scenariusza:
- wersja podstawowa quizu przeznaczona jest dla nastolatków z klas VI-VII szkoły podstawowej,
- wersja zaawansowana quizu przeznaczona jest dla młodzieży z VIII klasy szkoły podstawowej i ze szkół średnich oraz dla dorosłych.
Przykładowy kwestionariusz quizu [LINK: https://forms.gle/cQySPtuYrLuPZtwb9].
Uczeń_uczennica:
- Zna pojęcie dyskryminacji oraz jej składowe elementy.
- Umie rozpoznawać zjawiska dyskryminacji w swoim otoczeniu i w życiu społecznym.
- Zna pojęcie równego traktowania (opcjonalnie, dla bardziej zaawansowanych grup).
- Umie rozpoznać zjawiska równego traktowania w swoim otoczeniu i w życiu społecznym (opcjonalnie, dla bardziej zaawansowanych grup).
Komentarz metodyczny
Przykłady, które zdecydujesz się uwzględnić w quizie, powinny być dostosowane do poziomu kompetencji oraz specyfiki danej grupy. Najlepiej, aby były one powiązane z kontekstem, w jakim te osoby na co dzień funkcjonują: szkoła, uczelnia, praca.
Jeżeli oceniasz kompetencje grupy dotyczące problematyki dyskryminacji jako bardzo podstawowe, możesz zamienić kolejność poszczególnych kroków i najpierw pokazać oraz omówić definicję dyskryminacji, a potem poprosić o wypełnienie kwestionariusza quizu.
Istnieje wiele aplikacji służących do tworzenia i przeprowadzania quizów w wersji online [np. www.quizizz.com].
Dodatkowe inspiracje
Strona Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego [LINK: www.ptpa.org.pl]
Zobacz także...