fbpx Skip to content
Zmiana blisko Ciebie!
Zmiana blisko Ciebie!

nasze bohaterki i bohaterowie

Historia Joanny

fot. Krzysztof Głażewski

Wiem, że działasz na rzecz równości jako aktywistka Amnesty International. Opowiesz nam, w jaki sposób łączy się to z elementami edukacji antydyskryminacyjnej?

 

Zajmuję się szeroko pojętymi działaniami prawnoczłowieczymi, uczestniczę w protestach, pikietach, Maratonach Pisania Listów. Poprzez edukację antydyskryminacyjną zwiększam świadomość i zachęcam ludzi do dołączenia do naszej organizacji. Jak w sloganie Amnesty: „Lepiej zapalić świecę niż przeklinać ciemność”. Czasem trzeba pokazać innym, że – choć dookoła może panować mrok – są w stanie realnie coś zmienić i przeciwdziałać nierównościom. Dlatego chcę prowadzić swoje warsztaty dotyczące antydyskryminacji oraz budowania i utrzymania swoich granic (dla kobiet). Chciałabym zacząć również organizować kręgi kobiet.

Cieszę się na tę pracę, ponieważ to powrót do mojego wykształcenia – ukończyłam studia psychologiczne. Życie zmusiło mnie jednak do podjęcia pracy zupełnie z tym niezwiązanej – jestem analityczką w sektorze finansowym. W planach mam jednak rozwój własnej działalności edukacyjnej. W najbliższym czasie mam poprowadzić szkolenie w zakresie tematyki antydyskryminacyjnej na Uniwersytecie Gdańskim, a także prelekcję na temat różnorodności i krótkie warsztaty w ramach Dni Praw Obywatelskich w Gdańsku.

Dużo mówi się o budowaniu czy stawianiu granic. Sama użyłaś jednak sformułowania „budowanie i utrzymywanie granic”. Twoim zdaniem utrzymanie ich łatwiejszym czy trudniejszym zadaniem niż samo “postawienie”?

Myślę, że paradoksalnie najtrudniejsze jest uświadomienie sobie, że owe granice posiadamy. Jako kobiety jesteśmy socjalizowane, aby być łagodne i uprzejme, nie uczy się nas, jak wyrażać swój sprzeciw i mówić wyraźnie, mocnym głosem, „nie”. To nieco smutna obserwacja, ale jednocześnie budujące są dla mnie doświadczenia z warsztatów z kobietami.

Często widzę, jak w trakcie ćwiczeń, kobiety dopiero zdają sobie sprawę, że jakaś sytuacja, np. dany komentarz czy fizyczna bliskość, jest dla nich absolutnie „nie okay”. Wcześniej po prostu bagatelizowały swój własny dyskomfort. Wierzę, że takie doświadczenie pomaga w dbaniu o swoje granice na przyszłość i przypomina każdej z nas, że mamy prawo je stawiać.

Czasem szczere “nie wiem” znaczy dla procesu grupowego więcej niż podanie suchego linka do źródła publikacji.

fot. Krzysztof Głażewski

I to nas trochę prowadzi w stronę kobiecych kręgów, o których wspomniałaś. Jak chciałabyś, by działały takie kręgi? Co krąg kobiet oferuje swoim uczestniczkom?

Chciałabym być w stanie stworzyć przestrzeń, w którym kobiety poczułyby się bezpieczne i mogły dzielić się swoimi doświadczeniami, budować przyjaźnie. Z racji mojego wykształcenia chciałabym również wprowadzić do nich elementy psychoedukacji, dbałości o swoje granice i wiedzy antydyskryminacyjnej. Co więcej, planuję zapraszać do kręgu inne specjalistki, np. urofizjoterapeutki, aby poruszać również tematy medyczne, takie jak endometrioza.

Wspomniałaś o swoim wykształceniu. Kończysz właśnie bardzo ciekawe studia…

Tak, zaraz kończę studia podyplomowe z zakresu psychotraumatologii. Pracując z dorosłymi chciałabym móc połączyć wsparcie psychologiczne z psychoedukacją, szczególnie jeśli chodzi o prawa i bezpieczeństwo kobiet (jest to ważny dla mnie temat).

Psychotraumatologia jest dziedziną psychologii, która zajmuje się zjawiskiem traumy i jej wpływem na ludzką psychikę. Chociaż potocznie doświadczeniami traumatycznymi nazywa się wiele rzeczy (np. takie, które były dla nas po prostu trudne lub nieprzyjemne), chodzi tu o traumę w „fachowym”, klinicznym ujęciu. Psychotraumatolodzy i psychotraumatolożki pracują z osobami z diagnozą PTSD (ang. Post-traumatic stress disorder, czyli zespół stresu pourazowego) czy complex-PTSD (zespół objawów spowodowanych wieloma mniejszymi traumami). Ważne jest także wspieranie ludzi, którzy – dotknięci traumatycznym zdarzeniem – nie rozwinęli diagnostycznego zespołu objawów, ale z powodu tego wydarzenia nie radzą sobie w życiu.

W obecnych czasach zrozumienie wpływu traumy wojennej na osoby uchodźcze może pomóc zaoferować im lepsze wsparcie.

fot. Krzysztof Głażewski

W jaki sposób włączysz elementy edukacji antydyskryminacyjnej w swoją prace w tym obszarze?

Psychotraumatologia pozwala mi jako psycholożce lepiej zrozumieć drugiego człowieka, tym samym wzbogacam mój warsztat edukatorki. Korzystając z wiedzy psychotraumatologicznej mogę lepiej wytłumaczyć chociażby mechanizm działania uprzedzeń, pojawiania się negatywnych myśli i trudnych emocji wynikających właśnie z przebytych traum czy traum transgeneracyjnych. W obecnych czasach zrozumienie wpływu traumy wojennej na osoby uchodźcze może pomóc zaoferować im lepsze wsparcie.

Jak to się stało, że zapragnęłaś łączyć swoją wiedzę z elementami edukacji antydyskryminacyjnej? Kiedy poczułaś, że jest to praca dla Ciebie?

Zaczęło się tak, że pewnego razu mignął mi na Instagramie profil działaczki, która jest właśnie edukatorką antydyskryminacyjną. Był to profil “Queerowy feminizm” Ani Wiatrowskiej. Miałam takie „Wow, można się tym zajmować profesjonalnie?”. Nie miałam pojęcia, jak zacząć, a jednocześnie wiedziałam, że jest to coś, co bardzo mnie interesuje. Po nitce do kłębka, najpierw trafiłam na zajęcia Wendo (metoda samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewczynek), które były dla mnie wspaniałym doświadczeniem.

Trochę później znalazłam warsztat antydyskryminacyjny w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej, wreszcie dotarłam do TEA. Jako psycholożka i aktywistka zostałam przyjęta na pierwszy podstawowy kurs z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej, obecnie jestem na kursie dla osób średniozaawansowanych.

Jesteśmy ludźmi, uczymy się na błędach, uczymy się od siebie i nie jesteśmy w stanie przeczytać każdej książki, zapamiętać każdej informacji.

fot. Krzysztof Głażewski

Jak się czujesz, wchodząc w tę tematykę coraz bardziej? Czy ten początkowy entuzjazm nadal rośnie, czy wręcz przeciwnie?

Myślę, że rośnie. Świadomość tego, że tak wielu ludzi (z TEA, z kursów) pragnie – poprzez edukację – pomóc społeczeństwu lepiej funkcjonować i chronić osoby, które doświadczają przemocy i dyskryminacji, na pewno wniosła w moje życie wiele nadziei. Motywują mnie chyba dwie rzeczy: poczucie, że jeśli chociaż jedna osoba po warsztacie zmieni swoje zachowanie, to moja praca ma sens. Oraz świadomość, że ludzie czasem zachowują się „nie fair” w stosunku do innych nie dlatego, że są z natury źli, a po prostu czegoś nie wiedzą czy nie rozumieją.

Najbardziej w pracy trenerki cieszy mnie fakt, że mogę zrobić coś dobrego dla innych. Czuję ogromną satysfakcję widząc, jak osoby na warsztatach zmieniają swoje nastawienie, przeżywają emocje, dochodzą do nowych wniosków.

ciąg dalszy tekstu poniżej

Powiązane z tą historią

okładka YT s01e05
Polacy i zdrowie psychiczne
Odcinek podcastu "Kalejdoskop Równości" (dostępny także w PJM).

Dostępne tłumaczenie w Polskim Języku Migowym (PJM)

Dostępne napisy

Dostępna transkrypcja

okładka YT s01e12
Aktywizm powszedni
Odcinek podcastu "Kalejdoskop Równości" (dostępny także w PJM)

Dostępne tłumaczenie w Polskim Języku Migowym (PJM)

Dostępne napisy

Dostępna transkrypcja

TEA_okładkiYT_mądre sojusznictwo
Mądre sojusznictwo
Webinar Agnieszki Bułacik o sojusznictwie

Dostępne tłumaczenie w Polskim Języku Migowym (PJM)

okładka YT s01e01
Równo to nie znaczy tak samo!
Odcinek podcastu "Kalejdoskop Równości" (dostępny także w PJM)

Dostępne tłumaczenie w Polskim Języku Migowym (PJM)

Dostępne napisy

Dostępna transkrypcja

a28d25f344e606cf4f128cd22c1a2091
Kierowczyni, chirurżka, gościni, czyli po co nam feminatywy?
Podcast #todziała

Jak myślisz, czy jest to praca dla każdego? Co poradziłabyś osobie, która chciałaby zacząć swoją przygodę z edukacją antydyskryminacyjną?

Myślę, że nie ma takiej pracy, która byłaby dla każdego. Za bardzo różnimy się od siebie i realizujemy się w przeróżny sposób. Praca edukatorska jest wyzwaniem, bywa trudna, ale i satysfakcjonująca. Jeśli jakaś osoba czuje, że chce i może tak pracować, poradziłabym odwagę. Warto odezwać do TEA, do innych edukatorek i edukatorów 🙂 To wspaniałe osoby eksperckie, dzielące się wiedzą i doświadczeniem.

Ważne, żeby przy tym pamiętać, że to całkowicie normalne – czegoś nie wiedzieć czy nie umieć. Jesteśmy ludźmi, uczymy się na błędach, uczymy się od siebie nawzajem. Nie jesteśmy w stanie przeczytać każdej książki, zapamiętać każdej informacji. I żeby być osobami trenerskimi, wcale nie musimy tego wszystkiego robić. Czasem szczere “nie wiem” znaczy dla procesu grupowego więcej niż podanie suchego linka do źródła publikacji.

Serdeczne dzięki za rozmowę, niech będzie inspiracją dla innych osób.

Rozmawiała: Lidia Prokopowicz, Redakcja i korekta: Małgorzata Jonczy-Adamska

Poznaj kolejne inspirujące historie

MIS_5655
Historia Marii
Jak wygląda edukacja antydyskryminacyjna w codziennej pracy z dziećmi?
MIS_7595
Historia Patryka
Jaka jest dzisiejsza męskość? I jak mogą mieć się do siebie męskość i feminizm? Poznaj historię Patryka, który jest trenerem antyprzemocowym.
MIS_5715
Historia Marceliny
Z Marceliną rozmawiamy o tym jak tworzyć ofertę kulturalną bez dyskryminacji.
MIS_5815
Historia Emilii
Emilia opowiada nam o swoich różnorodnych doświadczeniach z zakresu wolontariatu i aktywizmu.
MIS_5692
Historia Tomka
Tomek opowiada nam o reagowaniu na dyskryminację i działaniu na rzecz równości w codziennych sytuacjach.
MIS_5851
Historia Iwony
Iwona udowadnia, że dostępność to temat, który może odmienić życie wielu osób. Dowiedz się jak to robi!
DSC01397
Historia Joanny
Joanna dzieli się z nami swoimi sposobami na działania antydyskryminacyjne.

Zainspiruj się do działania

pexels-ivan-samkov-4240503
Newsletter TEA
Nasz newsletter tworzymy z myślą zarówno o specjalistach i specjalistkach, jak i o osobach dopiero zaczynających swoją przygodę z tematyką edukacji antydyskryminacyjnej. Dołączysz do nas?
Kolorowanki_TydzienEA2022_słońce bez napisu
Kolorowanki Tygodnia dla EA 2023
Porozmawiaj z dziećmi i narysujcie wymarzoną zmianę na rzecz równości! Dostępne trzy różne wzory kolorowanek.
logoObszar roboczy 1
Logo Tygodnia dla EA
Organizujesz akcję w ramach Tygodnia dla EA? Jeśli potrzebujesz, możesz pobrać logo akcji.
plakat prevpodstawowy kolorowy
Plakaty Tygodnia dla EA 2023
Okaż swoje wsparcie. Wydrukuj nasze plakaty wspierające Tydzień dla EA 2023! Dostępna wersja kolorowa i czarno-biała.
library prev
Posty i nakładki Tygodnia dla EA 2023
Okaż swoje wsparcie. Pobierz nasze posty i nakładki na zdjęcie wspierające Tydzień dla EA 2023! Dostępne różne wzory.
1
Dedykowane szkolenia antydysykryminacyjne
Specjaliści zrzeszeni w Towarzystwie Edukacji Antydyskryminacyjnej mogą przygotować szkolenie indywidualnie skrojone pod potrzeby Twojej organizacji - niezależnie czy reprezentujesz szkołę, biznes, samorząd czy inną instytucję.
alexander-shatov-_tF3vug2FhQ-unsplash (1)
O edukacji antydyskryminacyjnej w lżejszy, codzienny sposób. Bądź z nami na Instagramie!
alexander-shatov-CTZhGbSxWLI-unsplash (1)
Wszystko co ważne znajdziesz na naszym Facebooku! Warto nas obserwować - dołączysz?
hannah-busing-Zyx1bK9mqmA-unsplash
Równościowe Towarzystwo
Dołącz do naszej grupy na Facebooku, gdzie w zaufanym gronie wspieramy się w codziennych działaniach na rzecz równości!

A może weźmiesz udział w jednym z polecanych wydarzeń?

Wewnątrzszkolna procedura antydyskryminacyjna
od 15 maja 2023 (pon.)
do 21 maja 2023 (niedz.)
na żywo w mazowieckie
Warsztaty dla sojuszniczek_sojuszników społeczności LGBTQ+
od 15 maja 2023 (pon.)
do 31 sierpnia 2023 (czw.)
na żywo w wielkopolskie
Zajęcia antydyskryminacyjne dla osób uczniowskich
od 15 maja 2023 (pon.)
do 19 maja 2023 (pt.)
na żywo w śląskie

W ramach naszej akcji przygotowaliśmy dla Ciebie nie tylko historie, ale także darmowe publikacje i materiały!

Skip to content