Konferencja została objęta honorowym patronatem Jego Magnificencji prof. dr hab. Michała Śliwy, Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Konferencja odbędzie się w budynku Uniwersytetu Pedagogicznego, przy ulicy Podchorążych 2.
Organizatorki/rzy: Katedra Mediów i Badań Kulturowych oraz Ośrodek Badań nad Mediami Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Fundacja Autonomia oraz Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
Patronaty/matronaty: Przedstawicielstwo Fundacji im. Heinricha Boella w Warszawie, Fundacja Feminoteka, Charaktery
Współpraca w ramach warsztatów: Fundacja Autonomia, Fundacja Przestrzeń Kobiet
Szczegółowy program konferencji przedstawiamy poniżej. Można go też pobrać tutaj:
Link – Program konferencji "Gender-edukacja-praca. Cenzury płci i praktyki oporu".
6 LISTOPADA 2014 r.
9:00-18:30
9:00 – rejestracja uczestników i uczestniczek
9:40 – 10:00 – uroczyste otwarcie konferencji
10:00 – 12.00, obrady plenarne, blok I, sala 444
Performatywność płci społeczno-kulturowej – konteksty
Prowadzenie: Monika Świerkosz, badaczka niezależna
• Sabina Misiarz Filipek, Wydział Polonistyki, Katedra Międzynarodowych Studiów Polonistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego: "Cenzury płci społeczno – kulturowej" – Judith Butler "Uwikłani w płeć"
• Anna Łagan, Wydział Filozoficzny, Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego: Spór o gender i edukację seksualną: korzenie społeczne, religijne i ideologiczne
• Magdalena Stoch, Katedra Mediów i Badań Kulturowych IFP Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie: Formy oporu wobec ideologii genderowej – od śmiechu do kradzieży mitu
• Monika Grochalska, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie: Praktyki dyscyplinowania płci i seksualności w procesie edukacji nieformalnej
• Agnieszka Lasota, Rafał Abramciów, Katedra Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie: Transmisja ról płciowych w systemie rodzinnym w dychotomicznym wymiarze: wspólnotowość/sprawczość
• Anna Walicka, Ewelina Seklecka, Fundacja Punkt Widzenia: Męskość i kobiecość w lekturach szkolnych
Dyskusja
12:00 – 14:00, obrady plenarne, blok II, sala 444
Edukacja antydyskryminacyjna – nowa perspektywa w systemie edukacji formalnej
Prowadzenie: Justyna Struzik, Wydział Filozoficzny, Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Agata Teutsch, Fundacja Autonomia, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej: Edukacja antydyskryminacyjna jako konieczny instrument polityki oświatowej i edukacji na wszystkich poziomach kształcenia
• Paweł Rudnicki, Instytut Pedagogiki, Dolnośląska Szkoła Wyższa: Pedagogie małych działań i edukacja antydyskryminacyjna. Opór, krytyka i edukacyjna zmiana w wybranych działaniach organizacji trzeciego sektora
• Alicja Małek, Szkoła Podstawowa Istota: Alternatywa dla edukacji wykluczającej: waldorfski program nauczania w szkole podstawowej
• Izabela Desperak, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego: Edukacja równościowa po łódzku – sojusz akademii z aktywizmem
• Anna Mazurczak, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Zespół ds. Równego Traktowania i Ochrony Praw Osób z Niepełnosprawnościami: Edukacja antydyskryminacyjna a lekcje wychowania do życia w rodzinie
Dyskusja
14:00 – 14:45 Przerwa kawowo – obiadowa
14:45 – 15:45, obrady plenarne, blok III, sala 444
Upodmiotowienie czy wykluczenie – czy polska edukacja odpowiada na różnorodność?
Prowadzenie: Izabela Desperak, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego
• Ewelina Waląg, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu: Nie taki motyl straszny jak go malują – kulturowy obraz g/Głuchego
• Ewa Serafin, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego: Edukacja literacka przeciw wykluczeniom społecznym (przykład interpretacji fragmentów "Zwady" Stanisława Vincenza – w ramach konwersatorium dla studentów polonistyki)
• Ewelina Ciaputa, Aleksandra Migalska, Wydział Filozoficzny, Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego: Edukacja – narzędzie upodmiotowienia czy wykluczania? Doświadczenia edukacyjne kobiet z niepełnosprawnościami w Małopolsce
• Justyna Struzik, Paulina Pustułka, Stella Strzemecka, Wydział Filozoficzny, Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego: Edukacja równościowa w kontekście migracji Polek i Polaków do Norwegii
15:45 – 17:00 , obrady plenarne, blok IV, sala 444
Przemoc i terapia w perspektywie społeczno – kulturowej tożsamości płci
Prowadzenie: Agata Teutsch, Fundacja Autonomia, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
• Agnieszka Ogonowska, Katedra Mediów i Badań Kulturowych IFP Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Ośrodek Badań nad Mediami: Patologie sieci. Dyskryminacja a agresja
• Joanna Piotrowska, Fundacja Feminoteka, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie: Antyprzemocowe programy profilaktyczne w polskich szkołach, a przemoc ze względu na płeć
• Monika Dąbkowska, Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu: Ryzykowne zachowania dzieci i adolescentów – możliwe trudności w diagnozie i ewentualnej terapii w nurcie systemowym
• Magdalena Jankowska-Guściora, Wydział Historyczno-Pedagogiczny, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego: Resocjalizacja sprawców przemocy w perspektywie feministycznej – próba oceny prowadzonych oddziaływań penitencjarnych
Dyskusja
17:00 – 18:30, obrady plenarne, blok V, sala 444
Polityka (równości) płci w badaniach, prawie, praktyce, ekonomii i aktywizmie
Prowadzenie: Magdalena Stoch, Uniwersytet Pedagogiczny, Ośrodek Badań nad Mediami
• Monika Świerkosz, badaczka niezależna: Ekonomia, płeć i rynek pracy okiem emancypantek
• Małgorzata Maciejewska, Inicjatywa Pracownicza: Walki, strajki i protesty z perspektywy feministycznej
• Justyna Tomczyk, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego: Gender mainstreaming i gender budgeting. Europejskie programy aktywizacji społecznej kobiet
• Zofia Jabłońska, Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego: Specyfika dyskryminacji ze względu na płeć oraz wpływ stereotypów płci na rozstrzyganie spraw przez sądy powszechne na podstawie spraw zgłoszonych do Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego
Dyskusja, zakończenie pierwszego dnia konferencji
7 LISTOPADA 2014
10:00-16:00
Warsztaty antydyskryminacyjne dla studentów i studentek
Warsztat I, sala 540
SZKOŁA WOLNA OD DYSKRYMINACJI? TO MOŻLIWE!
Prowadzenie: Agata Teutsch, Fundacja Autonomia, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
Warsztat daje możliwość zdobycia wiedzy na temat stereotypizacji, dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć w szkole i w obszarze edukacji oraz możliwości przeciwdziałania im. Do udziału w warsztacie zapraszamy osoby studiujące na kierunkach pedagogicznych lub/i zajmujące się już edukacją.
W trakcie warsztatów poruszymy następujące kwestie: stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja – podstawowe pojęcia; mapa dyskryminacji w szkole i w edukacji; prawo a edukacja wolna od dyskryminacji (prawo antydyskryminacyjne, wymagania państwa wobec szkół, nowy system nadzoru pedagogicznego i ewaluacji oświaty); tworzenie przekazów edukacyjnych wolnych od stereotypów (krytyczne myślenie, czytanie i pisanie); nauczanie bez uprzedzeń (rekomendacje dotyczące prowadzenia zajęć edukacyjnych wolnych od stereotypów i dyskryminacji).
Warsztat II, sala 347
HISTORIA KOBIET – WARSZTAT WPROWADZAJĄCY
Prowadzenie: Natalia Sarata, Fundacja Przestrzeń Kobiet, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
W czasie spotkania poddamy refleksji to, czym jest historia, jakie treści przekazuje, jak kształtuje naszą pamięć i tożsamość, a także jaki i dlaczego jest rodzaj / gender historii. Przyjrzymy się interakcjom płci i pamięci w przestrzeni i tekstach biograficznych, porozmawiamy o tym, czy i komu potrzebna jest historia kobiet. Spotkanie będzie miało charakter wprowadzający.
Konferencji towarzyszy wystawa Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej „Dyskryminacja a edukacja" poświęcona problemowi dyskryminacji w podręcznikach szkolnych.
Kto i w jaki sposób przedstawiany jest w polskich podręcznikach? O istnieniu kogo się nie dowiemy? Czyja obecność jest przemilczana lub przedstawiona przez pryzmat krzywdzących stereotypów? Na te pytania próbują odpowiedzieć najlepsze prace studentek i studentów dwóch uczelni: Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz warszawskiej Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.
Wystawa to efekt rocznej pracy Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej z wykładowczyniami oraz studentkami i studentami obu uczelni. Po raz kolejny podnosi problem dyskryminacyjnych treści w polskich podręcznikach oraz długiej „nieobecności" na liście tych, o których szkoła mówi w rzetelny i prawdziwy sposób. Badanie TEA „Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej" jasno wskazało na poważne braki w tym obszarze.