Skip to content

TEA w Holandii na zaproszenie Lambdy Warszawa – relacja

W marcu br. delegacja TEA miała ogromną przyjemność wziąć udział w wizycie studyjnej w Holandii, której tematem była edukacja antyhomofobiczna. TEA zostało zaproszone do uczestnictwa w wizycie przez Stowarzyszenie Lambda Warszawa, które napisało i złożyło do Ambasady Holenderskiej wniosek o zorganizowanie takiego wyjazdu.

Zapraszamy do lektury szczegółowej relacji z wyjazdu, przygotowanej przez Agnieszkę Kozakoszczak!

W wyjeździe wzięło udział osiem osób z Polski: Ewa Stoecker, Agata Teutsch i Agnieszka Kozakoszczak (TEA), Michał Pawlęga, Marzanna Pogorzelska i Michał Tęcza (Lambda Warszawa), Barbara Szymborska – dyrektorka biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania oraz Magda Goetz – psycholożka i autorka współpracująca z czasopismem "Głos Nauczycielski". Między 17 a 20 marca odwiedziliśmy kilkanaście instytucji, organizacji oraz szkół zajmujących się edukacją antyhomofobiczną w Holandii. W ciągu tych kilku dni kursowaliśmy pomiędzy Amsterdamem, Hagą i Utrchtem. Podczas całej wizyty opiekowała się nami Annelies Reijnders – przedstawicielka holenderskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Program wizyty obejmował kilkanaście spotkań ułożonych tematycznie:
 

Dzień 1: Spotkania z instytucjami: Ministerstwem Edukacji, Kultury i Nauki, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Instytutem Badań Społecznych, Ambasadą Polski w Hadze oraz haskim oddziałem COC – najstarszej na świecie i największej w Holandii organizacji LGBT.


Dzień 2: Szkolno – pozarządowy

Pierwszą połowę dnia spędziłyśmy/spędziliśmy w szkole UniC w Utrechcie, gdzie spotkałyśmy/spotkaliśmy się z nauczycielkami i uczennicami/uczniem zaangażowanymi w działanie szkolnego Gay-straight alliance. Gay-straight alliance (zwane w skrócie GSA) to rodzaj klubu tworzonego przez osoby różnych orientacji – uczniów i uczennice pod opieką nauczyciela lub nauczycielki, na rzecz przeciwdziałania homofobii.

Na spotkanie z nami przyszli także przedstawiciele COC w Utrechcie oraz dwie osoby zaangażowane w stworzenie i prowadzenie serwisu internetowego "Gay and school". Serwis ten (finansowany przez holenderski rząd) zawiera materiały dla nauczycielek i nauczycieli, którzy podczas lekcji  chcą rzetelnie i atrakcyjnie podjąć temat równego traktowania ze względu na orientację seksualną.

W drugiej połowie dnia oglądałyśmy/oglądaliśmy spektakl Classroom G1.25 (G.1.25 oznacza "gej"; "1" i "25" to numery liter alfabetu) w wykonaniu Theater annZspecjalizującego się w prowadzeniu zajęć dot. przeciwdziałania homofobii. Spektakl był prowadzony metodą teatru forum, czyli w taki sposób, że osoby oglądające mogą zmieniać zachowania poszczególnych postaci, a tym samym kształtować fabułę. Spektakl odbywał się w jednej ze szkół w Utrechcie. Rocznie Theater annZ odgrywa ponad 100 takich spektakli w różnych szkołach w całej Holandii.

Następnie odwiedziliśmy organizację Rutgers WPF, zajmującą się zdrowiem seksualnym i prawami reprodukcyjnymi.

Dzień planowaliśmy zakończyć wspólną kolacją i wyjściem do kina (podczas naszej wizyty odbywał się Amsterdam Gay and Lesbian Film Festival), ale program spotkań był tak intensywny i angażujący, że… zabrakło nam sił na pójście do kina.

Dzień 3: Pozarządowo – medialny, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki transpłciowości

Trzeci dzień wizyty rozpoczęliśmy od spotkania z osobami z organizacji Transvisie Zorg, oferującej wsparcie dla osób transpłciowych. Podczas spotkania oglądaliśmy m.in. film "Jestem dziewczynką", który był pokazywany podczas tegorocznego festiwalu Watchdocs: wersja holenderska z angielskimi napisami).
Następnie spotkaliśmy się z gwiazdą holenderskiej telewizji KRO – panem Arie Boomsma, który jest gospodarzem dwóch show telewizyjnych: "He is a She" (cykl reportaży, których bohater(k)ami są osoby transpłciowe) oraz "Out of the closet" (cykl reportaży, w których różne osoby dokonują coming outu wobec swoich bliskich, przed kamerą).

Ostatnie spotkanie tego dnia odbyło się w siedzibie organizacji EduDivers, która m.in. współpracuje ze szkołami, wspierając je w realizowaniu programów dot. przeciwdziałania homofobii.

Dzień 4: LGBT, religia i szkoła

Ostatniego dnia wizyty spotkałyśmy/spotkaliśmy się z przedstawicielkami i przedstawicielami organizacji i szkół religijnych. Podczas spotkania dowiedziałyśmy/dowiedzieliśmy się więcej o funkcjonowaniu szkół wyznaniowych w Holandii oraz o działaniach dot. tematyki LGBT prowadzonych przez te szkoły i organizacje wyznaniowe.

Podczas całej wizyty byłyśmy/byliśmy wspaniale zaopiekowane/zaopiekowani przez Annelies Reijnders z MSZ. Program spotkań, który został dla nas przygotowany, był niezwykle intensywny, ciekawy i pokazywał kwestię edukacji antyhomofobicznej z bardzo różnych perspektyw, a wyjazd był perfekcyjnie zorganizowany.

Mimo, że system edukacji  formalnej w Holandii jest zorganizowany inaczej niż w Polsce, w dużej mierze są one porównywalne. Największą różnicę stanowi otwarte – deklaratywne oraz realne i praktyczne – wsparcie holenderskiego rządu i instytucji publicznych dla równych praw osób LGBT oraz edukacji antyhomofobicznej w szkołach.  

W najbliższym czasie odbędzie się spotkanie podsumowujące wizytę oraz powstanie raport, który zostanie przekazany m.in. ambasadzie holenderskiej. Następnie będziemy planować działania, które pozwolą nam praktycznie wykorzystać doświadczenia z wizyty.

 

Edukacja antydyskryminacyjna jest dziś potrzebna w Polsce tak jak nigdy dotąd.

Skip to content