- Czy zareagowały na medialne doniesienia?
- W jaki sposób wsparły osoby doświadczające nierównego traktowania?
- Co zrobiły, aby unikać podobnych zdarzeń w przyszłości?
- W jaki sposób wspierają nauczycieli i nauczycielki w przeciwdziałaniu i reagowaniu na dyskryminację w szkołach?
Zareagowałyśmy w ponad 30 sprawach, dotyczących m.in.:
- Inicjowania praktyk religijnych na terenie szkoły w Golasowicach, Skarżysku, Częstochowie, Kielcach, Janowie Lubelskim,
- Nękania ucznia pochodzenia romskiego przez rówieśników w Białymstoku,
- Molestowania seksualnego dziewczynek w szkołach w Chodzieży, Wejcherowie, Sulmicach, Sulejowie,
- Śmierci 14-letniego ucznia gimnazjum w Bieżuniu, spowodowanej prześladowaniami, w tym homofobią,
- Wykonywania pozdrowienia faszystowskiego przez ucznia szkoły średniej w Rzeszowie,
- Publicznego nawoływania do nienawiści wobec osób homoseksualnych przez nauczycielkę szkoły podstawowej w Gdańsku,
- Ucznia szkoły podstawowej w Świnoujściu pobitego przez rówieśników i wyzywanego od „imigrantów”,
- Ucznia nawołującego w internecie do podpalenia meczetu w Kruszynianach,
- Nauczyciela szkoły w Białymstoku, który w zadaniu z fizyki polecił obliczyć „ilu uchodźców trzeba zepchnąć z tratwy, aby dopłynąć do celu”.
Wnioski z naszego poprzedniego raportu wydanego w kwietniu 2015 r. pod tytułem „Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce” potwierdzają, że dyskryminacja w szkołach jest faktem. Dotyka ona uczniów i uczennic w każdym wieku. W znaczący sposób wpływa na ich bezpieczeństwo oraz możliwości uczenia się i korzystania z edukacji.
O przypadkach naruszeń w szkołach regularnie informują media. Informacje dostępne opinii publicznej dostępne są też instytucjom systemu oświaty – kuratoriom, organom prowadzącym, Ministerstwu Edukacji Narodowej.
Nasz projekt mówi: sprawdzam! Pytamy decydentów:
- Co zrobiliście w tych sprawach? Czy stanęliście po stronie osób dyskryminowanych? Czy broniliście praw dziecka?
- W jaki sposób promujecie prawa człowieka, wspieracie równość i godność?
Nasz raport będzie zawierał:
- Opis aktualnego stanu prawnego – zakres odpowiedzialności poszczególnych instytucji systemu oświaty w zakresie reagowania i przeciwdziałania dyskryminacji,
- Kalendarium zdarzeń dyskryminacyjnych, które miały miejsce w szkołach w Polsce w 2015 roku – ponad 70 zgłoszeń,
- Analizę ponad 30 interwencji TEA i reakcji instytucji na doniesienia medialne związane z dyskryminacją w szkołach,
- Kalendarium działań promujących edukację antydyskryminacyjną podejmowanych przez instytucje systemu oświaty,
- Analizę debaty publicznej na temat edukacji antydyskryminacyjnej w Polsce,
- Rekomendacje zmian w systemie oświaty, odnoszących się do problemu dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami.
Koszt prowadzenia badania został pokryty ze środków EOG w ramach Programu „Obywatele dla Demokracji” Fundacji Batorego. Teraz zbieramy środki na druk raportu i jego promocję.
Możesz wesprzeć naszą zbiórkę: pomagam.pl/tea2016