Co zamierzamy?
Kontynuujemy nasze zainteresowanie losem edukacji antydyskryminacyjnej w polskich szkołach, przedszkolach, placówkach, zapoczątkowane projektem i raportem „Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce” oraz powstaniem Koalicji na rzecz Edukacji Antydyskryminacyjnej.
Tym razem postanowiliśmy zapytać o praktykę i codzienność szkolną, zarówno w zakresie przejawów dyskryminacji i nierówności ze względu na różne przesłanki, jak i obecności działań na rzecz równości i różnorodności w codzienności szkolnej. Odpowiedzi poszukamy w części badawczej, gdzie:
(1) przeprowadzimy wywiady grupowe (fokusy) z uczennicami i uczniami,
(2) przeprowadzimy wywiady indywidualne z nauczycielkami i nauczycielami,
(3) przyjrzymy się danym gromadzonym w ramach Systemu Ewaluacji Oświaty w odniesieniu do wymogu prowadzenia działań antydyskryminacyjnych w placówkach oświatowych.
Efekty poszukiwań opublikujemy w raporcie na początku 2015 roku, wówczas zaprosimy też na konferencję oraz spotkania upowszechniające.
W ramach współpracy z partnerem przyjrzymy się także, jak można opracować i wdrożyć politykę równościową na terenie konkretnej szkoły.
W części rzeczniczej projektu planujemy kontynuację działań Koalicji na rzecz Edukacji Antydyskryminacyjnej, przy czym priorytetami na czas trwania projektu stają się dwa rozwiązania systemowe:
(1) zagwarantowanie formalnych możliwości finansowania działań związanych z EA w ramach POWER (2014-2020),
(2) wypracowanie przez MEN oficjalnych dokumentów wdrożeniowych dotyczących działań antydyskryminacyjnych w Systemie Ewaluacji Oświaty.
Czas trwania projektu: marzec 2014 – maj 2015.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu ze współkoordynatorkami projektu: Małgorzata Jonczy-Adamska, m.jonczy-adamska@tea.org.pl, Dorota Bregin, d.bregin@tea.org.pl.
Prace Koalicji na rzecz Edukacji Antydyskryminacyjnej kontynuują Marta Rawłuszko i Natalia Sarata, kontakt: koalicja@tea.org.pl.